Bakgrund

När man jobbar med ett projekt är det bra att förstå bakgrunden, sammanhanget och varför.

Pedagogiskt
Vi tror att variation stimulerar lärandet, exempelvis att bryta gängse ämnesgränser och istället fokusera på ett kunskapsområde. Under två veckor gör vi en paus i det ordinarie schemat för att i helt nya grupper fördjupa oss i bildens/bildspelets underbara värld. Du har möjligheten att göra ett större kreativt arbete.

Att skapa ett eget bildspel ger många mervärden som är svåra att uppnå i enskilda ämnen. Projektet erbjuder både analys, planering och praktisk träning med digitala bildverktyg. Med kamerans hjälp kan du fotografera människor i deras vardag och sedan sprida det vidare på webben. Det finns också en kreativ dimension, att fritt få skapa med bild. (Mixa berättarröster med häftiga ljudeffekter.) Ditt färdiga bildspel kan sedan väcka nya tankar och sätta igång diskussioner.

Du kommer att varva teori och praktik, arbeta processinriktat, från idé till färdigt bildspel. Vi hoppas också att du får inspiration till att börja använda bildspel som presentationsform i alla ämnen.

ProjektBild ingår i en pedagogisk idé om hur vi vill jobba med digitalt berättande. Varje vårtermin anslår vi två projektveckor för detta ändamål. Förra året jobbade vi med podcast, året innan med film. Denna vårtermin fokuserar vi på bildspel och nästa år planerar vi digitalt filmskapande. Den röda tråden är att stimulera berättande med digitala verktyg som film, bild och ljud.

Socialt – närträffar 
Många har i våra diskussionsforum framfört önskemål om att träffa varandra, ansikte mot ansikte. Vi pedagoger tycker det är en utmärkt idé. Därför kommer vi i samband med projektet att organisera närträffar. 

Vad menar vi med Projekt och Tema?
Projekt: vi bryter ämnesindelningen och jobbar med helt nya grupper.
Tema: alla kurser jobbar med ett gemensamt tema, men inom respektive ämne. 
Under våren 2019 ingår två tema- och en projektperiod. Projektperioden äger rum under två veckor (vecka 15 + 17) och handlar om bildspel. Temaperioderna handlar om Agenda 2030 och Europa (vecka 10 + 20).

Omdöme och behörighet
Din medverkan och aktivitet under veckan ingår i underlaget för dina behörigheter och omdöme.