Övningar

Här nedan några tips på övningar som du kan göra.

Röstträning
Gör uppläsningar av egna och andras texter.
Gör en ”ståuppare” på en minut.

Lyssna på ljud och ljudberättelser
Lyssna på olika radio- och tv-program – på podcasts, reportage, nyheter, önskeprogram, underhållning, radioteater eller sport. Lyssna på en film utan att se bilden.
Lyssna på olika typer av musik. Varför känns den här låten skön, bra eller kul att lyssna till?

Samla ljud
När du bestämt dig för vilket ämne du ska jobba med kan du börja samla ljud genom att spela in dem. Om ditt program handlar om våren då kan du spela in vårskogen med trädsus och fågelsång eller en lekplats med barnskratt.
Spela in med hjälp av olika mikrofoner. Testa olika avstånd. Stå nära eller en bit ifrån.

Atmosfär- och ljudeffekter

Du kan påverka lyssnarens upplevelse genom att använda dig av musik, ljudeffekter och bakgrundsljud (atmosfärer). Att skapa egna effekter är också ett bra sätt att öva upp inspelningstekniken. Så här skriver Sten Canevall i boken Fantasifabriken :
”Att spela in ljudeffekter övar upp inspelningstelningstekniken. Här är några enkla exempel:
Havsvågor eller brännningar: Låt ärtor rulla i en kartong. En djup kartong låter annorlunda än en grund kartong.
Galopperande hästhovar: Såga isär en kokosnöt och klappra ut på vidderna.
Hjärtljud: Ryck en bit tyg fram och tillbaka nära mikrofonen.
Regn: Strö salt på ett smörpapper. Testa även socker. Låter regnet annorlunda då? Hur blir det om ni istället använder foliepapper, en plastbunke eller tidningspapper? Prova också olika mikrofonplaceringar – ovanför, under, bredvid.
Skott: Håll en papperskorg mellan knäna. Slå en rejäl linjal i botten på den.”

I boken Medieresor av UR står:
”I ett tyst rum med mikrofonen väldigt nära kan man få små saker att låta stort. Risgryn på en bakplåt kan låta som ett stilla regn. Fotsteg på våt mark kan man tillverka genom att krama en blöt kökssvamp. Genom att trampa med händerna på lite grus i ett kartonglock kan man härma fotsteg på grus. En knastrande brasa kan man få till genom att sakta krama cellofanpapp. En hel skogsbrand kan det bli om man dessutom knäcker en tändsticka då och då. Mystiska vinande och sjungande ljud kan man få genom att blåsa i falskor eller snurra mjuka plaströr i luften. Genom att pröva olika möjligheter kan man få fram en mängd spännande ljud. Att blanda akustiska ljud med ljud man kan skapa med en synt eller dator är väldigt spännande!”

Närvarokänsla. Med hjälp av olika bakgrundsljud kan du skapa närvarokänsla. Genom att lägga in ljud som skapar atmosfär kan man förflytta publiken till en miljö utan att visa en enda bild. Vind, fiskmåsar och dunket från en fiskebåt skapar genast bilden av havsmiljö.
Att använda bakgrundsljud kan vara användbart om du vill markera att programmet förflyttar sig till en annan plats. Du kan tona ut den befintliga miljön och tona in den nya miljön.

Ljuddagbok
Arbetet går ut på att man spelar in sina tankar, reflektioner, fantasier och upplevelser varje dag under en period. Sedan kan man gå vidare och redigera sitt material. Bygga på med musik eller andra ljud.