5. Manus

processen

Det är lätt hänt att man är ivrig och vill börja spela in och redigera ljud direkt när man har en idé. Att ha tålamod och arbeta ordentligt med manus är dock nödvändigt för att nå bra resultat. Det måste få ta tid. Du behöver jobba med två olika moment: synopsis och storyboard.

A. SYNOPSIS
Manus är inte detsamma som att skriva en lång berättelse utan snarare lägga upp en grov skiss, ange grunddragen i podcastens innehåll, vad personerna ska säga och i vilken ordning olika ljudklipp ska komma. 
Denna översiktliga beskrivning av podcasten kallas för en synopsis. Nu skall du formulera en synopsis och här nedan några råd.

NÅGRA TIPS:
1. Grundidé. Börja med att formulera en så enkel grundidé som möjligt. Den ska ge svar på följande frågor:
I vilka inspelningsmiljöer (hemma, studio, utomhus) utspelar sig podcasten?
Vem eller vilka personer ingår i podcasten? 
Vad är budskapet? Vad vill du förmedla?
Till vem gör du podcasten (målgrupp)?
Varför gör du podcasten (underhålla, informera, ifrågasätta, propagera, väcka till eftertanke, väcka till debatt)?

2. Tid. Podcastens längd? Är podcasten på två, fem eller tio minuter? En halvtimme?

3. Berättarstruktur. Vi använder oss av en struktur som innebär att du delar in programmet i tre avsnitt (inledning, huvuddel och avslutning). När du skapar strukturen använder du dig av olika ljudklipp. De vanligaste ljudklippen är följande:
Programledaren – en eller två personer som håller i programmet
Intervjuer med olika personer; djupintervjuer
Samtalet i centrum; ett rundabordssamtal om ett viktigt ämne
Föreläsning eller en uppläsning av en text
Musik – färdig eller egenproducerad
Jinglar – färdig eller egenproducerad
Ljudeffekter (fotsteg, tickande klockor, tidningsprassel, porlande vatten, djurläten)

4. Genomförande. Hur skall du bära dig åt för att genomföra podcasten? Finns det praktiska problem? Kan du få tag på alla personer som behövs?

Dela synopsis – forum
När du skrivit din synopsis skickar du in det till ditt gruppforum. Där kan ni bolla idéer med varandra. 
Du ska ha med följande rubriker:
Titel:
Syfte/Varför:
Budskap:
Personer:
Målgrupp:
Tid/Längd:

Innehåll (grundidén): 
Berättarstruktur:
Lokaler:
Utrustning/rekvisita:

Ansvarig:
Du kan ladda hem synopsis här.

B. STORYBOARD 
När du känner dig nöjd med din synopsis är det dags att börja tänka på hur du skapar ett berättarflöde i programmet. Programmets minsta beståndsdelar är ljudklippen. Gör en planering för hur de olika ljudklippen hakar i varandra och skapar en framåtrörelse. Vad ska inleda programmet? Hur mycket musik ska finnas med? Hur många intervjuer? Ska du lägga in några ljudeffekter? Vilken är din roll som programledare? Hur ska allt mixas ihop till en helhet?

Du behöver göra en storyboard. En bra storyboard har rejäla rutor och gott om plats för beskriva vad som ska finnas med i respektive ljudklipp och när de ska placeras in på tidslinjen.
Varje ljudklipp måste föra handlingen framåt genom att berätta något nytt.

Variera ljudklippen 
• musik, jinglar  
• berättarröster: programledare, gäster, samtal, dialoger, föreläsare, 
• intervjuer: korta eller långa djupintervjuer
• ljudeffekter 
• lyssnarinteraktion

Du kan ladda hem en Storyboardmall och börja skissa
När du fyllt i din mall med ljudklipp är det dags att börja spela in!

Dela storyboard – forum
När du skapat din storyboard kan du kopiera några exempel och dela med dig i ditt gruppforum. Där kan ni bolla idéer med varandra.